פורים ומצעד השרמוטות
מאת:דור כהן
ראשית, פורים שמח ויום האישה שמח לכולנו!
לקראת פורים עולות השאלות השנתיות- מה גורם לכמות גדולה כל כך של נערות להתחפש בצורה חשופה ביותר, ולמה לנערים יש נטייה לשרוף לעצמם את הפנים?
אני רוצה להתמקד בשאלה הראשונה. שמתי לב שההערות על התחפושות של אותן נערות הן בדרך כלל בנימה שלילית. יש כאן ביקורת, שלרוב היא מרומזת, על ההבנייה המגדרית של התחפושת. פשוט מראים תחפושות של נערות, ומוסיפים את המילה "סקסית" או "זונה" בסוף. הבלוגוספירה והטוויטר רעשו וגעשו בימים האחרונים סביב זה. בעקבות הרעש, עלו לי שתי מחשבות.
הראשונה- כולם מדברים על התופעה, אבל אף אחד לא מדבר איתה. אני מתכוון שאף אחד לא הולך ושואל את הבנות למה הן מתחפשות ככה, האם זה נעים להן, אם כן למה, ואם לא אז למה הן עושות את זה בכל זאת. יש שתי הנחות שבדרך כלל עולות- או שהבנות מנצלות את ההזדמנות כדי להתלבש חשוף- רוצות להתפרע בלבוש ועושות את זה, או שהן בתודעה כוזבת- ההבניה המגדרית גורמת לבנות להתלבש ככה למרות שעמוק בפנים הן לא רוצות.
אם לומר את האמת, את הטענה השניה לא ממש שמעתי. רק הרגשתי אותה בצקצוק הלשון. אבל לא זו הנקודה- הנקודה היא שלא הלכו ושאלו את הבנות. אז הלכתי ושאלתי את אחותי. לא בדיוק מדגם מייצג, אבל ממיטת חוליי זה מה יש. אחותי בכתה ט' בבית ספר גדול מאד ומכובד מאד באיזור השרון. היא מספרת שבשכבה שלה כ60% התחפשו חושפני מאד. בתיכון, לדבריה, כ90%, או במילים אחרות- כל מי שנראית מספיק טוב. רציתי להתקשר לחברות שלה ולשאול אבל אז הבנתי שזה עלול להיראות לא משהו… "אמא, האח הגדול של ילדה מהכתה שלי התקשר לשאול אותי אם התחפשתי חשוף…"
על כל פנים, תשובה לא קיבלתי. אחותי לא בטוחה למה החברות שלה מתלבשות ככה, או שלא היה לה נעים להגיד לי. אמא שלי אומרת שאם אחותי תרצה להתחפש חשוף בשנים הבאות היא תרשה לה- וזה משמח.
הנקודה השניה מופנית בעיקר לאלו שרואות בתופעה הזו עדות לתודעה כוזבת של נערות ישראל אשר הולכות שולל אחרי מה שהן חושבות שרוצים מהן, שמרגישות שהן צריכות להראות את הגוף שלהן כדי שיאהבו אותן- את אלו אני רוצה לשאול אם הן מתכוונות לצעוד בסלאטווק הקרוב, או אם הן תומכות בו. הסלאטווק בא להגיד- אני אתלבש איך שאני רוצה, כמה חשוף שאני רוצה, וזה לא נותן לאף אחד רשות לגעת בי בניגוד לרצוני, אלו הן לא נסיבות מקלות. אם התשובה לשאלה הזו היא כן- תומכות בסלאטווק, השאלה הנשאלת היא מה המבדיל את בנות ישראל המתחפשות חשוף אשר להן אתן משייכות תודעה כוזבת, וביניכן, שלכן תודעה אמיתית?
***
ואחרי זה, צריך לומר שאין באמת סתירה. יכול להיות בהחלט שרבות מאלו המתחפשות חשוף מרגישות לחץ חברתי גדול, ומתחפשות ככה בניגוד לרצונן. וזה עדיין לא נותן לאף אחד זכות להחליט שהן asking for it. צריך לשאול אותן.
*דור כהן , בן 26, ממקימי האתר "תא וידוי", סטודנט לפסיכולוגיה ומדעי המדינה, מדריך נערות בסיכון.
פוסט חשוב, חבל רק שהכותב משתמש לא נכון במושג תודעה כוזבת. תודעה כוזבת אינה לחץ חברתי או הבניה מגדרית הגורמת לאדם לעשות משהו שהוא לא רוצה, אלא לשכנע אדם שX טוב לא כאשר בעצם X רע לו. זה לא אומר שהאדם הזה לא באמת רוצה את X.
אני חושבת שיש כמה הבדלים בין הרצון של אישה בוגרת להתלבש חושפני וזה של נערה. בחלקו, ההבדל טמון בהיצע. נערה שלא מתחפשת בתחפושת חושפנית, כנראה שמתקשה מאוד מאוד למצוא תחפושת כלשהי.
עוד בעיה היא בחשיפה מינעת מאוד של נערות צעירות מאוד, שעדיין לא יודעות להגדיר יותר בבירור מה הן רוצות ומה לא. ואידאל היופי הנערי שכולנו משועבדות אליו לא עוזר.
בכל מקרה, אני חושבת שלקשור בין הדיון בתחפושות במצעד השרמוטות הוא פשוט לט להבין את הנקודה של שני הדיונים. הדיון בצחפושות עוסק בעובדה שלא קיימת אופציה לא חושפנית, לכמעט כל צורך מעשי. הסלאטווק בר להדיד שהלבוש , חושפני או לא , הוא חא חלק מהמשוואה
ברחה לי התגובה….
… לא חלק מהמשוואה של האשמה , והקרבן לא אשמה באונס שלה, לא משנה מה היא לובשת.
בקיצור, אין לי בעיה עם תחפושת חושפנית, יש לי מעט בעיה עם העובדה שקשה עד בלתי אפשרי להשיג תחפושת אחרת ועם האמירה שמגיעה עם זה לגבי תפקידי האישה בחברה ויש לי קצת יותר בעיה עם ילדות בנות 15 בלבוש מאוד סקסי.
פינגבק: מרבות בכתיבה « האחות הגדולה